Jumaat, 26 Oktober 2012

Aidiladha 1433H.. Pengorbanan...

Selamat menyambut hari raya...
Semoga selamat semuanya..


Gambar yg tak ready.. ^_^


Pengorbanan mama.. & family.. walaupun jauh, mama still manjakan anak2.. walaupun aku dah anak 4 org.. sanggup menghantar ketupat, rendang & kuah kacang..


Hero2 penyejuk mata.. tempat mama bermanja.. ber'gaduh'.. hehehe


Bila sebut pengorbanan.. bukan korban lembu/kambing k.. kita rasa kita yg lebih selalunya.. ungkit kita yang banyak berkorban utk keluarga.. dan sebagainya.. (muhasabah diri sendiri)..

Bila bergaduh or berselisih pendapat dgn pasangan.. suami akan kata, dia lebih byk berkorban utk family.. sanggup bekerja, dr pg sampai malam.. letih mencari rezeki untuk keluarga.. Isteri pula.. berkorban apa shj utk family.. jaga anak2.. didik anak2.. menguruskan rumah tangga dan sebagainya..
Begitu juga, dalam perhubungan sebagai adik beradik.. kawan, tempat kerja.. masing2 mengatakan mereka lebih dalam melakukan sesuatu...

Bila dikaji semula.. setiap individu mempunyai peranan masing2.. tak kiralah, suami, isteri, ibu, anak2.. pekerja.. semuanya bermula dr HATI.. jika IKHLAS.. semuanya akan jadi mudah, kan??
Tak payah berkira, siapa yang lebih.. siapa yg kurang.. begitu juga if melakukan korban .. lembu/kambing yang nak dikorbankan perlulah yang terbaik dan niat kerana Allah SWT..
Kehidupan kita juga begitu..setiap apa yang kita lakukan niat kerana Allah SWT dan ikhlas..

Bg diri ini..
pengorbanan seorg ibu.. memang tidak dapat dinilaikan dgn apa jua.. bukan kata ayah tu tak berperanan.. ayah juga berkorban utk anak2.. Tapi ibu lebih2 lagi.. dgn bertarung nyawa melahirkan anak2.. menyusu..mendidik, menjaga.. dan deria rasa ibu yang terlalu istimewa, hingga boleh mengetahui apa yang anak2 lalui, kesukaran anak2.. anak2 ada masalah, ibu yang terlebih dulu dapay mengesannya tanpa diberitahu.. Naluri seorang ibu, tak boleh dibohongi..

Anak perempuan, bila dah jadi isteri org.. suami diutamakan.. bila jadi mcm aku?
Mama juga tempat bermanja.. mama juga tempat menumpang kasih.. tempat mengadu nasib, mama sbg pakar psikologi, penasihat.. Bila jadi mcm ni. hati mama lagi terguris daripada perasaan aku.. mama yang lebih sedih,
yang lebih sakit hati, mama.. yang tak dapat terima perbuatan menantunya.. Mama.. emosi mama sangat terguris, tercalar.. kerana, seorang lelaki yg diharapkan utk menjaga anak perempuan dia.. satu2 nya anak perempuan, diperlakukan mcm ni.. Begitu besar pengorbanan Mama..dan sokongan mama amat bererti utk aku terus kuat dan tabah .. Diiringi doa mama yang sentiasa mahukan anaknya dikurniakan kehidupan yang lebih baik..

Terima kasih mama.. rasa skrg nak peluk2 mama kuat-kuat.. Rindu mama.. Pengorbanan mama tak dapat ateh balas dgn harta benda.. sepatutnya ateh yg jaga mama, bukan mama jaga ateh dah..
Semoga Allah SWT sentiasa melindungi mama, panjangkan umur mama, kurniakan mama kesihatan yang baik, murahkan rezeki mama, semoga mama sentiasa bahagia di dunia dan akhirat kelak.. ^_^



...Luv ..
Ima


Khamis, 25 Oktober 2012

Acuan Hidup.. Bahagia Diri...

Selalu juga terdetik dalam hati.. bila lihat orang lain bahagia.. rasa nak je mintak tips2 bahagia drpd mereka.. Boleh je kan?? Untuk kebaikan..

Terfikirkah kita.. mungkin, bagi mereka bahagia mereka dgn cara mereka, tak semestinya kita juga boleh mengecapi bahagia jika kita ikut cara mereka.. boleh dapatkan tips.. petua dan apa sahaja..cuma, cara mengaplikasikan cara itu yg perlu disesuaikan dgn kita. Orang lain juga, mungkin melihat kita bahagia dgn cara kita, dan tak semestinya cara kita itu sesuai utk membahagiakan mereka.

Bina bahagia, bukan boleh diminta drpd orang lain.. pasangan kita, anak2 kita.. serta org disekeliling kita.. Bangkit dan bangun .. bina bahagia kita.. di samping sentiasa berdoa, memohon agar kita dikurniakan kebahagiaan dan ketabahan hati untuk menempuhi kehidupan di dunia ini...


^__^

Rabu, 24 Oktober 2012

Bangkit!! Bangun!!! Yakin mampu untuk terus BERDIRI....

"Ketika kau ucap kata selamat tinggal
Ku sangka diriku kan hancur oh, oh
Nestapa menyiksa membuat aku sedar
Hanya aku yang bisa mengubah arah hidup


Lihatlah, lihatlah aku buktikan padamu
Walaupun ku jatuh tapi tak tersungkur
Biarkan, biarkan ku berdiri sendiri
Kerana ku yakin masih lagi mampu
...
Bernyawa dengan sebelah jiwaku oh

Ku tahu kau mahu melihat aku sugul
Tapi tak akan ku menzahirkannya oh, oh
Meskipun hatiku berderai bagai kaca
Ku kutip serpihannya dan cantumkan semula

Lihatlah, lihatlah aku buktikan padamu
Walaupun ku jatuh tapi tak tersungkur
Biarkan, biarkan ku berdiri sendiri
Kerana ku yakin masih lagi mampu
Bernyawa dengan sebelah jiwaku oh

Takkan ku biarkan mata mengalirkan air mata kecewa oh, oh, oh
Kini ku berani lebih berdikari yeah, yeah, yeah...."
 
~~Motivasikan diri sendiri.. Yup!! Memang sentiasa tersenyum.. hinggakan ada yang beritahu.. OK ke?? Selepas apa yang berlaku dan ditempuhi... Bangga ke dgn status JANDA?? Single mama??
Apa ada pada status?? Kemungkinan besar setiap wanita utk bergelar status tersebut amat2 tinggi.. tak semestinya bercerai or berpisah hidup.. bercerai mati pun.. status yang sama..
 
Alhamdulillah.. Allah anugerahkan pelbagai hikmah, nikmat dan rahmat selepas apas yang berlaku.. sekongan mama, abah, adik beradik, kawan2.. dan yg penting anak2 penyejuk mata dan penenang jiwa.. Hidup mesti diteruskan walaupun perit.. Kita mampu untuk berdiri sendiri.. selepas apa yg terjadi, kekuatan diri muncul..
 
Soalan2 yang paling biasa di soal..
" Kenapa minta cerai??",Tak ingat anak-anak2 ke?" "Tak sayang ke dengan rumah tangga"..
 
Macam mana ye nak jawab.. mungkin pendapat setiap orang berbeza-beza.. dan orang yang melaluinya, walaupun masalah yang sama.. tp situasi berbeza, dan cara penyelesainnya juga berlainan.
 
Ikutkan sayang.. memang sayang.. ikutkan kasihan kan anak2.. memang kasihan.. tp telusilah hati sendiri.. mampukan teruskan perhubungan sekiranya hati curiga.. syak wasangka.. bolehkah hidup bersama pasangan sekiranya, apa yang di lakukan terhadap kita, kita tidak boleh lupa.. dan hidup dalam keadaan yang sentiasa mengungkit dan mencari salah?? Selain, harga diri ini di campak ke tepi semata2 jatuh cinta pd wanita lain.. Curang?? Suami jatuh cinta pd yg lain?? Itu fitrah lelaki.. tp if nak kumpul isteri ramai2 pun.. kalau yg satu ini dah tak ada nilai.. tak boleh nak jaga.. inikan pulak nak jaga 2 hati.. or lebih.. lupakan jer laa..
 
Bahagia diri ini bukan ditentukan oleh pasangan kita.. Bahagia diri, ditentukan oleh diri sendiri..
Selain itu, yg paling penting... berdoa kpd Allah agar hati ini beroleh bahagia kerana Allah yang menganugerahkan setiap hambaNya HATI... Hati itu perlu diserahkan pada penciptaNya utk menperoleh bahagia.. Just sematkan dalam diri, hati, minda.. selepas bangkit dr jatuh.. jangan biarkan diri jatuh walaupun selepas ini dugaan datang menduga...
 
luv...
Ima


Selasa, 11 September 2012

Berusaha walaupun perit...

Yup!! Adakalanya segelintir org yg alami masalah.. keperitan hidup.. mesti terlintas dlm hati.." Alah.. org lain ckp senang laa.. itu ini.. tp tak rasa bebanan yg ditanggung..!".. Hurm.. memang itu pun pernah terlintas dlm fikiran ini masa mula2 menghadapi kemelut ini..Tapi, Alhamdulillah.. Allah sedarkan diri ini dr terus berperasaan begitu... sebab bila dengar dan lihat sendiri ujian yg Allah berikan pd insan lain lebih hebat & berat.. apa lah sangat dengan ujian yg diri ini tempuhi.. ujian kecik je kan??

Berusaha bangkit dengan doa mama tercinta, yg sentiasa di sisi ini.. ketika kemelut melanda.. abah,adik beradik.. saudara mara & kawan2 yg x pernah putus memberikan kata2 dorongan.. agar terus tabah.. tabah dan tabah .. serta sabar.. Redha?? Mula2 memang sukar utk redha.. bergelen2 air mata ni aa.. baru boleh terima kenyataan.. sbb apa yer susah?? Sebab ada sifat dendam, sakit hati dan sukar memaafkan.. Alhamdulillah.. terus berusaha & mencuba utk memaafkan.. siapalah diri ini yg hanya hamba Allah s.w.t.. diri yg byk kekurangan & kelemahan.. so..MAAFKAN INSAN TERSEBUT serta sesiapa shj!!!Maha Suci Allah.. selepas memaafkan.. walaupun tak melupakan.. rasa seluruh beban dalam diri dan hati ini hilang .. terasa ringan sangat2..

Detik itu.. terus melangkah kehadapan.. walaupun masa depan yg kabur & tak boleh diramalkan.. just  berusaha teruskan hidup dan berdoa sentiasa di bawah perlindungan,rahmat & redha Allah s.w.t.. berdoa semoga Allah s.w.t aturkan yg terbaik di dalam hidup ini , di dunia.. dan akhirat kelak..

Ada juga suara2 yg menyarankan utk rujuk semula dgn X.. hurmm.. nak tergelak pun ada.. perlu ke?? Bukan nak berckp besar.. ketentuan Allah kita x boleh nak halang, kan? Tapi hati ini sedar.. sekiranya tak ada kepercayaan dlm sesebuah perhubungan.. mcm mana nak teruskan? Tp hati ini tahu.. X pun x hingin nak kembali, serik hidup bersama selama 9 tahun, yg mcm2 kerenah.. hehehe.. aku?? Komplekskan hati ini.. bila dah org tak suka dan sayang.. terang dan nyata 'x ada feel' dengan kita.. buat haper terhegeh2 dgn dia, kan?? Bila dia men'delete'kan nama kita dlm hati dia.. apa susah.. kita juga mampu 'removed'kan dia dr seluruh hidup utk selamanya... Bila kita ni terlalu byk kurang & kelemahan di mata seseorang..  jawapannya, tak memenuhi keperluan & kehendaknya.. apa lagi yg tinggal?

Teruskan hidup!!! Hilang kasih dr seorang insan bergelar suami tika dulu.. bukan makna hidup kita berakhir!! Hilang kasih dr seseorang.. bukan seluruhnya.. Allah kurniakan nikmat cinta dr insan.. dan Allah juga berkuasa mengambilnya semula..

Jika dia cinta pertama.. bukan semestinya dia cinta terakhir, kan?? Harapan cinta terakhir di dunia ini dikurniakan Allah lebih baik dr sebelumnya.. yg boleh membimbing diri ini utk menggapai redha Allah.. yg menyayangi diri tanpa sebab.. yg menerima kekurangan, kelemahan dan keunikan diri ini dengan ikhlas..

Opsstt!!Awal lagi nak berfikir soal jodoh.. hehehe.. Fobia pun ada jugak.. tp sentiasa berdoa agar Allah kurniakan ketabahan hati utk menerima ujian dan dugaan dalam hidup ini..

Peace No War!!!
Luv;
Iemma

Isnin, 10 September 2012

Akhirnya... Miss Ahjumma...

Hari ni tiba2 ada mood nak mengarang dlm blog ni.. kejap rajin.. kejap x der idea nak karang, bersawang pulak blog ni aa.. hehehe,,

Bukan nak hebohkan status.. tp at last.. yg tak nak sgt2 status ni.. diri ini kena terima hakikat bahawa dengan rasminya, jad jugak Miss Ahjumma.. (sesapa yg pernah tengok cerita bersisi korea tu.. tau laa kan.. ) I'm a single mama.. ^_^

Bukan nak berbangga dengan status ni.. bukan jugak nak kata tak sedih.. if ikut rasa sedih  hati yg gundah gulana disebabkan oleh orang yg dah memang bukan jodoh kita.. buat apa?? Menangis air mata darah sekalipun.. Allah dah tentukan bahawa dia bukan jodoh kita.. Teruskan hidup..
Menangis laa semasa dikecewakan.. menangis & meratap lah semasa di sakiti. tapi menagis & meratap serta mengadu pada Allah SWT.. Insya Allah.. setiap apa yg kita tempuh ada jalannya..

Alhamdulillah, berkat doa mama tercinta.. dorongan adik beradik.. ipar duai.. kawan2 tersayang.. bangkit dari rasa sedih &  kecewa.. anggap ini hanyalah secubit ujian yg Allah uji utk diri ini.. bersyukur kerana ujian Allah ini tak seberat dan seteruk drpd orang lain..Allah bg ujian ikut kemampuan hamba-Nya kan?? yakin.. dengan apa yg Allah firman dlm ayat suci al-Quran dan yakin dengan janji Allah..

Petikan dr fb Suzana Ghazali.. (memang minat sgt2 setiap tulisan & kata2 yg di publishkan..memotivasikan diri ini agar segera bangkit dr sakit dan jatuh)..

"Kita tak mungkin dapat mengubah sikap malah hati orang lain. Tapi kita boleh berusaha agar hatinya malah sikapnya berubah menjadi lebih baik. Usaha bermaksud laksanakan tindakan yg perlu beserta doa mohon yg terbaik drp-Nya. Jika DIA izinkan, insyaAllah usaha dan doa kita berhasil. Paling penting, pastikan setiap usaha dan tindakan kita tidak melanggar kehendak syariat. Matlamat tidak menghalalkan cara. Tak ada ertinya suami atau isteri kembali mengasihi setelah dia dikenakan air jampi. Anda takkan tenang dan bahagia biar dia kembali anda miliki sedangkan anda tahu, DIA tidak suka dengan ikhtiar anda biar DIA izinkan-Nya. Apalah ertinya cinta manusia jika anda disisih daripada rahmat-Nya?"

"Jika sayangkan seseorang; jangan dicurahkan semua kasih sayang yg ada. Simpan sedikit untuk diri sendiri agar diri kekal dihargai. Jika percayakan seseorang; jangan diberikan sepenuh kepercayaan. Biarlah berbaki sekelumit curiga agar anda dapat berhati2 dan tidak dianiayai. Jika sakit hati dengan seseorang; usah dibenci biar pun sedikit sebab kesannya amat besar- hati akan sakit, fikiran akan runsing dan jiwa takkan tenang. Tiada indahnya kemarahan dan dendam. Usaha untuk memaafkan, pasti hati akan tenang biar luka masih berparut dan kenangan silam masih kekal berpaut, insyaAllah! (",)"

Hurmm.. betul kan kata2 beliau.. bila cinta dah hilang dr sinar mata.. kenapa perlu di rayu lagi.. bila kita sayang & cintakan seseorang tanpa sebab.. lepaskan dengan rela walaupun sakit & perit.. biarkan dia bahagia.. dan kita akan turut bahagia..

Wahai lelaki2 yg bergelar suami.. kecurangan tu.. biasa.. kerana lelaki memang Allah anugerahkan begitu.. kalau tak, takkan laa ada hukum poligami.. tapi, biarlah muhasabah diri dulu.. sama ada anda mampu atau tidak?? adakah sunnah yg lain anda ikut? Adakah isteri yg satu itu anda jaga hatinya dgn baik? Adakah family yg satu itu anda dah penuhi tanggungjawab?? Jika tak mampu.. lepaskan salah satu.. jgn sakiti emosi & perasaan seorang isteri.. walaupun isteri byk kekurangan, dialah yg bersusah senang dgn anda.. yg melahirkan anak2 .. yg berkorban perasaan utk suami..jgn menghina isteri sehingga tiada nilai!! Jika jatuh cinta pd 100 wanita lain.. usah sekali2 merendahkan isteri hingga tiada harga diri.. 

Ya!! Sepanjang bergelar isteri.. memang sukar utk jadi isteri solehah.. cuba.. tp kerap kali kecundang dgn perasaan.. membebel.. marah2.. merajuk minta perhatian.. tertinggi suara. geram..  itu memang kelemahan yg memang x boleh dinafikan..

"Carilah hikmah dalam setiap ketentuan Ilahi supaya semarak rasa sabar dan tinggi nilai syukur kepada-Nya. Setiap kepayahan pasti diikuti kesenangan, setiap kesabaran pula pasti ada ganjaran. Pastinya setiap kesyukuran akan membuahkan kebahagiaan. Sungguh Allah SWT Maha Berkuasa! Jika sesuatu itu ditakdirkan untuk kita, tiada siapa mampu menghalangnya. Andai sesuatu itu ditakdirkan bukan milik kita, pasti takkan kita peroleh walau sudah berada dalam genggaman. "Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." - surah Al-Baqarah ayat 216." di petik dr fb Suzana Ghazali

Kepada kawan2.. usaha menjadi isteri solehah!!
Wanita hiasan dunia.. dan sebaik2 perhiasan.. ialah wanita solehah!!!

Ok.. sambung lain kali..

Luv
Iemma



Isnin, 13 Ogos 2012

Jalan ke Syurga|||~~~~

Seorang paderi kristian tiba di sebuah kampung yang terpencil

Dia bertemu dgn seorg kanak-kanak yg berkopiah, lalu bertanya,"Wahai anak, boleh kamu tunjukkan kpd saya jalan ke rumah ketua kampung? Saya baru sahaja tiba di sini, maka saya kurang arif dgn kawasan ini."

"Boleh tuan," jawab si anak. " Tuan ikut lorong ini, kemudian jalan lurus. Apabila tuan nampak serumpun pokok buluh belok ke kanan. Apabila tiba di tepi sungai, tuan seberang sungai itu. Jalan terus lagi dan tuan akan nampak rumah yang ada telaga di sebelah kiri, itulah rumah ketua kampung."

"Terima kasih banyak-banyak anak kecil. Sebagai membalas budi kamu, inginkah saya tunjukkan kepada jalan ke 'syurga'?" tanya si paderi. Jelaslah si paderi itu ada misi menyampaikan ajaran agama Kristian kepada kanak-kanak tersebut yang sudah pastinya beragama Islam.

"Benarkah tuan boleh menunjukkan saya jalan ke 'syurga'?" tanya kanak-kanak itu kembali.

"Ya. Memang itulah tugas saya saban waktu setiap hari."

"Bagaimana tuan mahu tunjukkan saya jalan ke 'syurga' kalau tuan sendiri mahu ke rumah ketua kampung pun terpaksa bertanya kepada saya?"


Note:
Hanya mereka yang berada di jalan yg benar sahaja mampu membimbing orang lain ke jalan yg benar


Petikan:
Solusi #46 m/s120

Ahad, 5 Ogos 2012

Dah lama dah tak update!!!

Assalamualaikum..

Lama jugak x update blog ni aa.. sibuk dgn bisness yg kecik2.. sibuk dgn anak2.. sibuk dgn urusan harian.. x sempat nak mengarang.. sedar-sedar.. si tecik Hilmi Asyraf dah usia setahun..

Yup!! Hidup mesti diteruskan selagi Allah kurniakan degupan jantung & masih boleh bernafas.. Alhamdulillah.. still bernafas lagi.. dan Alhamdulillah dikurniakan kesihatan..

Sekarang dah pertengahan bulan Ramadhan.. lg 2 minggu nak Syawal.. cepat sungguh masa bergerak pantas.. usia meningkat.. anak2 pun makin membesar..

So, ini petikan status de FB.. Suzana Ghazali.. untuk diri ini..

~~Kita selalu mengeluh bila hajat dan kehendak hati tak berjaya diperoleh hinggakan terlupa untuk menilai dan menghargai segala yg telah dianugerahkan Ilahi kepada kita. Untuk berjaya dan bahagia; jangan dikenang kekecewaan dan kesedihan sebaliknya atur strategi, ubah pendekatan dan usahakan agar kekecewaan tak berulang, kesedihan tak berpanjangan. Bahagia kita tersendiri, bukan di tangan orang lain tapi kita sendiri tentukan dengan bantuan-Nya! (",)@Suzana Ghazali


Sesungguhnya.. bahagia itu kita sendiri yang ciptakan.. bukan org lain!!


Jumaat, 8 Jun 2012

Dunia hanya sementara....

~~Dunia tidak salah, selagi kita memburunya dgn niat yg betul. Kita jadikan dia alat utk memburu kebahagiaan akhirat.

Jadilah dunia umpama kebun yg kita pagar, kita bersihkan dan kita tanam dgn pohon-pohon kebaikan yg hasilnya kita tuai di akhirat.

Jadilah dunia umpama jambatan yg kita lalui. Pastikan ia teguh, kukuh tetapi kita tidak akan berlama-lama di situ... ia hanya jambatan.Tidak ada o...rg yg membina rumah di atas jambatan... Rumah kita yg hakiki ialah dlm syurga.

Jika ada rasa-rasa itu dlm jiwa ketika memburu karier, kejayaan dlm perniagaan dan apa jua aktiviti keduniaan, insya Allah cinta dan kasih sayang tidak akan diabaikan. Orang yg ada dalam hatinya cinta kpd Allah, sentiasa ada ruang yg lapang utk mencintai sesama manusia lebih-lebih lg suami, isteri, dan anak-anaknya. Dengan cinta itu kita akan menyelamatkan semua keluarga kita daripada neraka akhirat. Dan neraka di akhirat itu hanya akan dapat kita hindari jika kita berjaya menyelamatkan diri dan keluarga kita drpd neraka dunia...~~~

CINTA YANG HILANG
Pahrol Mohamad Juoi
SOLUSI 25 ms 49

Isnin, 14 Mei 2012

Mama yg tekad...

Hmm.. konon2 nyer laa kan nak bawak 4 hero jenjalan.. 1st time bawak kete sdr, dgn 4 hero.. pergi ke Giant Nilai..start je kete siap baca doa laa jawabnya.. berdebar2 rasa.. almaklum laa 1st time.. huhuhu..

Dgn yakinnya.. jam 11 pg semalam.. start kete.. drive dgn yakin.. ikut laa semua isyarat jln raya.. sampai laa kat simpang 3 Taman semarak Nilai.. ok lagi.. terus drive..jumpa traffic light yg pertama.. ok.. smooth jer laa perjalanan tu.. tetiba mcm something jer x kena.. tak perasan ada traffic light lg..'Astaghfirullahazim...alhamdulillah, tak ter'eksiden'.. ni laa kalau 'koya' sgt bawak kete.. x perasan ada lampu merah.. sebuah van nak keluar simpang.. sepatutnya aku berhenti dulu.. yg aku pulak.. terus drive sbb x perasankan lampu merah tu.. alhamdulillah sempat elak.. huhuhuh.. tau2 jer laa.. aku bukan bawak laju.. setakat 60 -80km/j jer.. hehehe.. kalau laju.. alamatnya dah berdentum dah tu.. syukur sgt2...

Dgn muka dah pucat... terus jer laa drive sampai ke Giant..

Sampai Giant.. Alhamdulillah.. dipermudahkan tempat Parking.. heheh.. terus laa berjalan2 ngan 4 hero.. kata diorg nak bg mama rehat utk hari mama kononnya.. nak makan kat luar laa.. macam2 laa acara ..

Tp lain jadiknya.. sampai jer.. "Mama.. nak mainan.." waawawawawa.. ni hari mama ker hari sons!!?? lain diorg ckp.. lain diorg buat.. tp apa2 pun.. thanks anak2 mama.. sbb jadik anak2 yg baik..

Selasa, 21 Februari 2012

Harga Segelas Susu...

Seorang budak lelaki miskin berjalan dari rumah ke rumah untuk menjaja kerepek  yg di usahakan oleh ibunya. Menjelang tengah hari, dia sudah berasa lapar, namun tidak mahu pulang selagi belum habis jualannya. Bagi menghilangkan rasa lapar, dia berhajat meminta segelas air dari sebuah rumah berdekatan.

" Kakak, boleh berikan saya segelas air?"

Direnung wajah budak yang kelihatan lesu dan sayu itu.

"Tunggu sebentar ya." Seketika kemudian wanita itu keluar dengan segelas susu di tangannya. Budak itu terus minum tanpa berlengah.

"Berapa ya saya berhutang dengan kakak?" katanya sambil menyeluk poketnya.

" Tak perlu bayar."
"Tetapi saya hanya minta air kosong. Emak saya ajar, jangan ambil apa-apa daripada orang lain tanpa bayaran."
"Kalau begitu bayarlah dengan ucapan ' Alhamdulillah' dan terima kasih."
"Okey, alhamdulillah. Terima kasih kakak!"

Budak tersebut segera beredar kembali menjaja kerepek. Entah bagaimana, dia terasa begitu bertenaga dan penatnya hilang. Bukan semata-mata kerana segelas susu itu, malah lebih daripada itu, kerana sifat pemurah wanita itu walaupun tidak dikenalinya.

Beberapa tahun berlalu, wanita tersebut diserang penyakit serius. Dia dirawat di hospital di bandar tersebut, dengan kelolaan doktor pakar.

Rupa-rupanya doktor pakar yang merawat wanita itu adalah budak lelaki yang pernah diberikan segelas susu kepadanya suatu waktu dulu. Si doktot masih mengenali wajah wanita itu, walaupun sudah berusia.

Doktor muda itu berusaha nerawat wanita itu sehingga sembuh. Malah bil hospital pun ditanggungnya. Setelah wanita tersebut sihat sepenuhnya, tiba kepadanya sekeping bil hospital. Di atas bil itu tertulis:

" Bil ini telah dijelaskan dengan segelas susu. Alhamdulillah dan terima kasih - Dr. Muhammad."



Renungan untuk diri ini yang mudah lupa... ~~

Walaupun kecil bantuan yg dihulurkan namun disertai dengan ikhlas, impaknya tidak terjangkau oleh imaginasi kita. Hakikatnya bantuan Allah sering ada di mana-mana, dalam pelbagai bentuk dan kadang-kadang disampaikan melalui perantaraan orang yang berada berdekatan kita.



::Petikan Solusi Isu ke-41::



Yang Mana Dulu??

Korang pernah tak melalui saat-saat & kenangan, di mana time dedulu kan kita selalu main teka-teki..

Dan ada soalan yang kadang-kadang senang utk dijawab, dan adanyer perlu menggunakan logik akal.. kadang2 ada yg tak masuk akal.. hehehe

Salah satu soalan, contohnya.. 'Yang mana wujud dahulu, telur atau ayam??'

Pernah kan??

Ada sampai yang bergaduh2 nak menangkan jawapan masing2... dan ada macam2 alasan..antara telur dan ayam... yang mana dahulu wujud..?

Tetapi.. sememangnya dalam realiti dalam kehidupan kita, soal remeh temeh dan yang tak perlu difikirkan..kita ambil berat... sedangkan ada hal yang lebih penting perlu didebatkan..

Apa2 pun.. antara ayam dan telur.. tak perlu gaduh2.. jawapan yang pasti.. semua itu ALLAH S.W.T. yang wujudkan...

So.. kita sebagai makhluk.. yg merupakan ciptaan Allah.s.w.t. yg semestinya muncul kemudian.. ada awal dan akhirnya..

Yang pasti, Allah telah sedia wujud.. tiada permulaan dan tiada pengakhirannya..

^__^


Isnin, 20 Februari 2012

Rombongan Terakhir Masuk Syurga

"Daripada Abdullah bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:

"Sesungguhnya aku benar-benar mengetahui bahawa ahli neraka yang terakhir keluar dari neraka dan ahli syurga terakhir masuk ke dalam syurga. Iaitu orang yang keluar dari neraka dengan merangkak, lalu Allah berfirman: 'Pergilah, lalu masuklah ke dalam syurga.' Dia pun sampai ke gerbang syurga. Dia membayangkan bahawa syurga sudah penuh, maka dia kembali seraya berkata:"Wahai Tuhanku,  aku mendapati syurga telah penuh.' 'Pergilah, lalu masuklah ke dalam syurga.' Dia pun sampai ke depan pintu syurga. Dia membayangkan bahawa syurga sudah penuh, maka dia kembali seraya mengatakan:' Wahai Tuhanku, aku mendapati syurga telah penuh.'

Allah berfirman:' Pergilah lalu masuklah syurga kerana kamu memperoleh semisal dunia dan 10 kali ganda - atau kamu mendapat seumpama 10 kali dunia.'

Dia bertanya:' Engkau mengejekku atau mentertawakanku, sedangkan Engkau ialah Raja.'"

Abdullah melanjutkan:' Aku melihat Rasulullah s.a.w. tertawa sehingga tampak gigi-gigi gerahamnya. Itulah ahli syurga yang paling rendah darjatnya."


~~Riwayat al-Bukhari dan Muslim~~

Selasa, 14 Februari 2012

Indahnya Redha Suami....

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:

Apabila seseorang isteri meninggal dunia dan suaminya redha kepadanya, maka ia akan masuk syurga.”

Riwayat Tirmidzi dan Ibn Majah
Rasulullah SAW bersabda: "Mahukah aku beritahukan kepada kalian, isteri-isteri kamu yang menjadi penghuni syurga ialah isteri yang penuh kasih sayang, banyak anak, selalu kembali kepada suaminya. Di mana jika suaminya marah, dia mendatangi suaminya dan meletakkan tangannya pada tangan suaminya seraya berkata: "Aku tak dapat tidur sebelum engkau reda".
(riwayat al-Nasai dalamIsyratun Nisa no. 257.)
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: Demi zat yang jiwaku berada di tangan-Nya, tidaklah seorang suami memanggil isterinya ke tempat tidurnya lalu si isteri menolak ajakan suaminya (enggan) melainkan Allah SWT murka terhadapnya hingga si suami reda padanya.
(riwayat Muslim no. 1436)



credit to: http://www.anamarzablog.com

Isnin, 13 Februari 2012

Jom Tanam Jagung!!!

Seorang petani telah memenangi Anugerah Petani Cemerlang untuk sekian kalinya, selama lima tahun berturut-turut.

Anugerah itu hasil tanaman jagungnya yg membuahkan hasil yang begitu baik. Jagungnya berkualiti; lebih besar, warnanya keemasan, rasanya manis dan tahan lama untuk disimpan.

Seorang wartawan menemui petani tersebut untuk menemuramahnya.

"Apakah rahsia kejayaan tuan sehingga memenangi anugerah ini selama lima tahun berturut-turut?"

"Tidak ada rahsia sebenarnya. Saya cuma berkongsi benih jagung yang saya ada dengan petani-petani lain. Itu sahaja," terang petani itu jujur.

"Berkongsi benih dengan petani lain? Bukankah mereka juga masuk pertandingan yang sama? Petani lain sepatutnya menjadi pesaing kerana mereka juga menanam jagung dengan benih yang sama."

"Betul. Tetapi itu semua tidak penting. Yang penting ialah proses pendebungaan. Kalau pokok jagung di sekitar itu tidak ditanam dengan benih yang berkualiti, maka ladang saya pun akan terjejas,"

"Boleh jadi saya menanam jagung menggunakan benih yang berkualiti, namun proses pendebungaan yang mungkin bercampur dengan ladang berdekatan akan memberi kesan kepada hasil tanaman saya."



Renungan utk diri ini yang mudah lupa....
~~Orang yg berjaya ialah orang yg berkongsi manfaat dengan orang lain dan membantu mereka memperolehnya.~~~

Ahad, 12 Februari 2012

Takziah Untuk Angah & Kak Ain (akak ipar)...

Tengah masak tengah hari.. dpt berita yg menyedihkan hari ni..
Angah & kak Ain, selamat melahirkan baby.. tapi.. yg sedihnya, baby semuanya meninggal dunia.. dan diberitahu, anak sulung angah, kembar 3 .. dan ketiga-tiga kembar telah selamat dikebumikan di Melaka..

Tak dapat dibayangkan perasaan angah & kak Ain.. sedih, kita yg mendengar ni pun x tahu nak cakap apa.. apa lagi insan yang menanggungnya..
Hanya kata-kata semangat yg dpt diberikan.. supaya banyak bersabar & tabah mengharungi ujian itu... Allah aturkan yg terbaik utk mereka & ada hikmah di sebalik semua itu
 Dan kembar itu akan menunggu ibunya di pintu syurga, Insya Allah...

Hari ini Uda & mak Uda, dtg bertamu.. ingatkan Angah & kak Ain akak singgah di rumah on the way balik ke rumahnya di Setapak.. tp, tak singgah, mungkin, mereka perlukan masa.. lagipun, Kak Ain still lemah & sedih dengan kehilangan 3 orang baby sulungnya..


Insya Allah, plan ngan hubby nak menziarahi Kak Ain malam esok..
Semoga Allah s.w.t mengurniakan kekuatan, dan ketabahan dalam dirinya...





Makan..makan.. makan lagi...

Masak utk 4 hari berturut2 ni menu yg 1st time buat.. tak sempat nak upload..
hr Khamis menu Nasi Daging..(tukar, x der daging, just gantikan dengan ayam) x sempat nak snap.. hehe.. pas tu dengan lauk ayam kuzi & acar timun..



Hari Jumaat Nasi biasa jer, just lauk jer berbeza..

Ni sayur campur


Aaa.. ni laa lauk yg 1st time dlm hidup buat .. Ceewaahh!! Deco cam yer2 jer kan.. ngee~~
Sotong Sumbat Scramble Egg + mix vege..



Hari Sabtu.. Masak  Nasi Tomato, acar timun & ayam masak merah.. ni lagi x sempat nak snap pic.. licin.. huhuhuhu


Hari ni pulak, hubby teringin nak makan kerabu sotong.. so.. ini laa.. pas tu dengan Ikan keli bakar, air asam, ikan keli goreng.. budu semestinyer.. & ulam-ulam.. sempat snap pic kerabu sotong jer.. heheheh


Jom makan!!!!^__^

Sabtu, 11 Februari 2012

Motivasi Untuk Hari ini.... Sabtu yg Indah...

Satu kisah yg dinukilkan oleh Dr. 'Aid Abdullah Al-Qarni dlm karyanya, Jannah al-Ma'wa.
Mudah-mudahan ia menambah kerinduan kita pada anugerah-Nya...

Ketika Abu Sulaiman al-Daraniy melaksanakan haji, beliau telah bertemu dgn seorang pemuda Iraq yang kemas penampilannya. Apa yang mengkagumkan Abu Sulaiman ialah ketekunan pemuda itu melaksanakan ibadat. Beliau berpuasa sepanjang hari, bibirnya basah dengan kalamullah dan zikrullah, sedang malamnya dihiasi dengan bertawajuh dan sujud kepada-Nya. Beliau juga tidak pernah tidur.

Lantas Abu Sulaiman telah bertanya kepada pemuda itu:
" Wahai anak muda, demi Allah, terangkan kepadaku apakah yang mendorongmu begitu bersungguh-sungguh beribadat kepada-Nya?"

Pemuda itu menjawab:
"Sungguh, aku telah bermimpi melihat istana-istana yang diperbuat daripada batu bata emas dan perak. Di dalamnya terdapat bidadari jelita yang menyapaku:' Aku berharap engkau menjadi milikku dan aku menjadi milikmu kerana Allah?'
"Setelah aku terjaga. Sejak itu aku berazam dan bersungguh-sungguh untuk memilikinya."

Mendengar kisah pemuda itu, Abu Sulaiman berbisik:
" Demi Allah, dia telah bersungguh-sungguh sehingga sedemikian rupa untuk memiliki bidadari syurga ciptaan Allah, lalu bagaimana keindahan menatap Tuhan kepada bidadari tersebut?"


Wallahu a'lam...


~~Petikan Solusi isu ke-38~~

Jumaat, 10 Februari 2012

Renungan untuk diriku yg mudah lupa...

Rama-rama, cacing & beluncas..

Seekor rama-rama terbang riang di sebuah taman bunga. Hatinya gembira memandangkan cuaca cerah, bunga berkembang mekar mengharum dengan bunyi kicauan burung mempersona.

Sang rama-rama ditegur oleh sang cacing.
"Wah, cantiknya kamu. Lihat kepak kamu yang berkilat dan berwsrna-warni," kata cacing.

"Corak kepak kamu memang menawan.Ia seolah-olah hasil karya seni seorang seniman," puji cacing lagi.

"Alhamdulillah, kita ini hakikatnya ciptaan Allah jua."
"Ada lagi yang menakjubkan kami tentang kamu, wahai sang rama-rama."
"Apa dia?"
"Di kala kamu terbang, gerak kepak kamu seolah-olah suatu tarian yang mengasyikkan."

Sang rama-rama sekadar tersenyum. Dalam hatinya turut kagum dengan cacing pula. Apa tidaknya, peranan cacing menggemburkan tanah menyebabkan tanah subur untuk pelbagai tanaman, yang seterusnya menumbuhkan pokok yanng mengindahkan lagi taman tersebut.
Rasa kagum itu disambut dengan lafaz Subhanallah.

"Eeei..apa itu?"
Tiba-tiba si cacing menunjuk ke arah seekor beluncas yang sedang memanjat daun.

"Buruk sungguh rupanya! Geli aku lihat..."
kata cacing tersebut.

Sang rama-rama yang mendengar tersenyum.
"Itulah diri aku sebelum aku menjadi rama-rama yang menawan ini. Sebelum itu aku terperuk dalam kepompong sempit," terang sang rama-rama.

"Oh, begitu? Maafkan aku kerana rupa-rupanya aku mengutuk kamu setelah memuji kamu."

 
***Renungan utk diri ini...
Kita seringkali cepat mengutuk tetapi lambat berfikir, apatah lagi    mengutip 'ibrah' di sebalik sesuatu. Jangan mudah mengutuk tanpa mengetahui asal usul sesuatu.



~~Solusi isu ke-39~~~

Khamis, 9 Februari 2012

Isteri saya Hilang!!!

Seorang suami berjumpa polis untuk melaporkan kehilangan isterinya yang keluar seketika untuk membeli gula, namun tidak pulang-pulang.

"Sudah berapa lama isteri encik keluar?" soal polis.
"Saya tidak pasti pula. Pagi tadi atau tengah hari kut."
"Dia pakai baju warna apa?"
" Tak pasti la tadi. Mungkin hitam atau putih. Kalau tak pun kelabu."
"Baiklah. dia ada bawa kad kredit atau kad ATM bersama?"
"Kad ATM memang selalu ada dalam dompet dia, tapi kad kredit tidak pasti pula."

Polis tersebut menggeleng-gelenngkan kepala.
"Isteri encik  keluar dengan kereta persendirian?"

"Ya tuan, dia keluar menggunakan kereta saya, Perodua Myvi. Kereta saya tu berwarna silver, berusia empat tahun 12 Disember nanti. Bumper depan kereta sebelah kiri ada kesan calar sikit. Bahagian dalam kereta saya guna wangian Teddy Dream dari Lovely Lace."

"Okey, kalau macam tu kita cari kereta encik dahulu sebelum mencari isteri encik," kata polis menamatkan sesi soal siasat.




~~Pengajaran~~
Adakah ada ketikanya material lebih mudah kita terangkan ciri-cirinya secara detail berbanding insan yang kita sayangi?
Pulanglah ke rumah dan kenalilah insan yang dekat dengan kita.
Mengenali untuk menyayangi..bukan untuk membenci..



(Solusi isu:38)

Rabu, 8 Februari 2012

Lauk untuk hari ini...

Dah lama x masak asam pedas.. selalu masak asam pedas kepala ikan jenahak/merah.. tp hari ni just masak asam pedas kepala ikan aya hitam jer.. simple2 udah... hheheh..



Ini laa set hidangan utk hari ni.. hidangan wajib, 'the ike goreng'...asam pedas ikan aya/tongkol hitam & peria goreng udang+telur...



Tp yg memang hidangan wajib, tunggu hubby balik.. 'spesel of Budu'.. hehehe... ngan ulam-ulaman...

^__^

Selasa, 7 Februari 2012

Percaya padaku ~~Ungu~~

aku tak tahu apa yang ku rasakan
dalam hatiku saat pertama kali
lihat dirimu, melihatmu
seluruh tubuhku terpaku dan membisu
detak jantungku berdebar tak menentu
sepertinya aku tak ingin berlalu

berikan cintamu juga sayangmu
percaya padaku ku kan menjagamu
hingga waktu menjemputku
ku berikan cintaku juga sayangku
percaya padaku ku kan menjagamu
hingga waktu menjemputku

saat ku tahu kau akan pergi jauh
izinkan aku tuk selalu menantimu
untuk katakan ku ingin dirimu (ingin dirimu)
agar kau tahu betapa ku terlalu
mencintaimu aku akan menunggu
hingga dirimu kembali untukku

tolonglah aku bagaimana diriku
ungkapkan itu rasa yang membelenggu
dalam hatiku ku cinta padamu

berikan cintamu juga sayangmu
percaya padaku ku kan menjagamu
hingga waktu menjemputku

Ya Allah, Lindungilah aku dan keluargaku daripada melakukan dosa..



Abdullah bin Abi Aufa r.a menceritakan:
Rasulullah s.a.w keluar bertemu kami pada suatu hari. Baginda duduk lalu bersabda yang bermaksud:

" Sesiapa yang mempunyai hajat kepada Allah atau kepada manusia, hendaklah dia berwuduk dan memperelokkan wuduknya, kemudian tunaikanlah solat dua rakaat, seterusnya memuji Allah, berselawat ke atas Nabi s.a.w. dan mengucapkan,
'Tiada Tuhan yang layak diperhambakan diri (ini) melainkan (kepada) Allah, Yang Maha Bijaksana, lagi Maha Mulia, Maha Suci Allah, Tuhan Arasy yang hebat. Segala puji bagi Allah, Tuhan (yang menguruskan) semesta alam. Aku memohon kepada-Mu pemberian rahmat-Mu, kepastian keampunan-Mu, dan kemenangan daripada segala kebaikan, dan keselamatan daripada segala dosa. Jangan biarkan diriku berdosa melainkan Kau ampunkan. Tiada kesusahan melainkan Kau bukakan jalan keluar. Jangan biarkan aku berhajat terhadap perkara yang Kau redhai melainkan Kau tunaikan, wahai Yang Sebaik-baik Penyayang.'"

~~Riwayat al-Tarmizi~~




Lacto-Lite

LACTOLITE

Iaitu minuman Serbuk Yogurt Kultur Hidup dan Inulin yang menggabungkan kebaikan kultur hidup dan inulin bagi menjamin kesihatan sistem penghadaman (gastrousus) dan badan kita. Ia adalah sinbiotik yg menggabungkan kedua-dua probiotik dan prebiotik, tidak mengandungi sebarang herba atau bahan kimia yang bersifat laksatif (julap), Lacto-Lite sama sekali tidak akan menyebabkan kekejangan perut mahupun cirit-birit

Apa itu Lacto-Lite???
1) NURICH LACTO-LITE adalah yogurt kultur hidup & inulin menggabungkan kultur hidup dan inulin untuk menjamin kesihatan sistem penghadaman.
2) NURICH LACTO-LITE adalah sinbiotik yang mengabungkan kedua-dua probiotik dan prebiotik.
3) NURICH LACTO-LITE tidak menyebabkan kekejangan perut mahu pun cirit birit.


Kandungan Lacto-Lite
1) Inulin
2) Serbuk yogurt dengan kultur hidup
3) Serbuk konjak
4) Oligo-fruktosa
5) Maltodekstrin
6) Serbuk vanila dan silikon dioksida
7) Kondisioner makanan (agen antipengerakan) yang dibenarkan


 Kebaikan Lacto-Lite
1) Lactolite membantu menyingkirkan toksin dalam badan
2) Tingkatkan metabolisme dan mempercepatkan proses penurunan berat badan
3) Menggalakkan pertumbuhan bakteria baik untuk perut
4) Membantu dalam penghadaman dan bertindak mencegah sembelit


Panduan minum Lacto-Lite
Minum 1 sachet sehari :
Minum sebelum sarapan pagi sebab masa pagi perut masih kosong. Tetapi, jika terlupa minum waktu pagi, boleh minum Lacto-lite sebelum tidur, iaitu kurangnya 4 jam selepas makan malam.



HARGA
RM158.00/25 SACHET
(TIDAK TERMASUK KOS POS)


~~~Cita-Cita Saya.... ~~O_O

Hari ni abang, adik (Mirza) & Irfan Haziq.. melukis, mewarna.. & main cam biasa laa.. hari2 pun main.. tp hr ni beza sikit la.. Diorang melukis 'cita-cita saya ',...Owhh!!Anak-anak mama dah ada cita-cita rupanya.. dulu masa mama & papa tanya, apa cita2 .. x tahu apa tu cita2.. ngee~~sekarang dah ada cita-cita


Irfan Haziq tunjuk robot (katanyer)... hehehe




Abang Izz & Mirza punya cita-cita... boleh agak tak apa cita2 diorang??? hehehe


Ini lukisan Abang Izz.. kapalterbang... cita-cita dia... nak jadi Pilot.. Wahh!!!Tinggi betul cita-cita anak mama... Cantik tak kapalterbang Abang Izz..?^__^

 Ini robot Irfan Haziq.. (robot ker?) nak join jugak... hehehe.. Iyer kan jer laa...


Ini lukisan Mirza..buleh agak ape tak?? Nampak mcm ape ek??
Mirza bgtahu mama.. ini roket.. Mirza nak jadik 'roket' katanya?? Ngee~~
Itu bahasa dia .. dia yg paham.. dia nak jadi seorang angkasawan..
Lagi tinggi cita2 anak mama yg sorang ni...


Semoga tercapai segala cita-cita anak-anak papa & mama.. apa2 pun.. mama & papa x kisah.. yg penting, pekerjaan yg halal.. jadi insan yang menyenangkan masyarakat & agama.. dan jadi hamba Nya yg beriman & soleh..

Luv U alls!!My heroes!!..


Bersihkan Sangka Buruk dgn Takwa & Taubat

Allah melarang umat Islam mengintai-intai (tajassus) keadaan seseorang. Ketahuilah apabila prasangka diperturutkan, maka kadang-kadang tanpa berasa berdosa dia akan bertindak lebih jauh dengan mengintai-intai. Tindakan ini atas alasan untuk menelusuri kebenaran isu dan desas desus yg sebelumnya hanya sekadar menduga. Hal inilah yg biasa merosakkan suasana keakraban dan ukhuwah.


Firman Allah S.W.T;
" Wahai orang yg beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yg dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dr sangkaan itu adalah dosa dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban org dan janganlah sesetangah kamu mengumpat sesetengahnya yg lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yg telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, jauhilah larangan-larangan yg tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima Taubat, lagi Maha Mengasihani."

(Surah Al-Hujurat ayat 12)


** Peringatan utk diri sendiri..yg kadangkala kalah dengan emosi dan bisikan-bisikan syaitan...***

Isnin, 6 Februari 2012

Premium Beautiful....Penampilan Diri Yang Diimpikan..


Yeszzz!!! Premium Beautiful bukan sekadar pakaian biasa..
Penyelesaian masalah kepada Individu yang sememangnya WAJIB menjaga penampilan diri..
Antaranya.. anggota pakaian beruniform..



Bomba


Peramugari/Peramugara


Anggota Polis


dan lain2 lagi badan beruniform
dan amat sesuai juga untuk individu yang kerjaya professional seperti peguam, doctor, jururawat, PR, PA...
dan lain-lain individu yang menitikberatkan penampilan diri seperti artis(penyanyi/pelakon)


Antara artis yang menggunakan Premium Beautiful ialah
 Rozita Che Wan..



Inilah Rahsianya.. Premium Beautiful...^_~

Premium Beautiful... Untuk Siapa???

 Siapa yg sesuai memakai Premium Beautiful??
 Wanita sahaja?? Yang Bersaiz Plus Plus??

Jawapannya.. semua individu boleh memakai Premium Beautiful...yang kurus.. yg bersaiz plus n plus.. anak dara.. yg nak berkahwin (tahun ni or bila2 laa..kan time kawin nanti misti nak bentuk badan yg menarik kan.. ), ibu yang tengah/dalam tempoh berpantang, ibu yang menyusukan anak.. & semua individu yang ingin menjaga kesihatan...
lelaki pun boleh tapi.. waist nipper jer laa.^__^
Sambil2 memakai.. dengan Premium Beautiful juga anda boleh menjana pendapatan...

Nak tahu macam mana caranya?? Just contact saya..
FREE CONSULTATION
FREE TRIAL
FREE BUSINESS SHARING







Jumaat, 3 Februari 2012

Testimoni...

Ni laa..testimoni kawan.. walaupun x beli dr saya dan mak beliau sendiri yg jadi ahli..just nak share pengalaman beliau menggunakan Premium Beautiful..

Kelebihan & keselesaan memakai Premium Beautiful ..

 


So.. sesiapa yg ingin mencubanya.. boleh lah hubungi saya melalui email ima@lpe.com.my atau
FB saya..

Spicy Creamy Butter Chicken

Hari ni nak try masak yg lain laa pulak.. asyik masak sup jer..
So hr ni masak Spicy Creamy Butter Chicken.. pas tu, lauk sampingan ikan goreng & sayur campur..

Ini laa pic Spicy Creamy Butter Chicken nyer.. x pandai sgt nak hias2 hidangan.. heheh.. yg penting rasanyer sedap..



Khamis, 2 Februari 2012

Testimoni diri sendiri... ^_^

Pagi ni.. hr ke-5 pakai Premium Beautiful.. terkejut jugak.. dr cangkuk yg 1st.. dah ke cangkuk yg tengah... WAhhh!!! Tak sangka..

Almaklum laa .. makan x der pantang langsung.. malam2 pun dok hadap maggi lagi.. nasi x yah ckp ler.. bertambah jugak laa..
Hehehe..

Alhamdulillah... Semua tu kan dgn izin Nya... kita hanya ikhtiar.. usaha.. sebab nak pakai Premium Beautiful..pikir punyer laa lama.. saper x terkedu .. nengok rege nyer pun buat ter'sangkut' air liur kat kerongkong.. huhuhu.. tp mmg utk jaga kesihatan, dan cantik di mata En.Hubby... terkorban laa semua tu... : )


Mesti.. org cakap..'Alaa.. dia tak apa laa guna PB.. suami mampu.. '..

Opppsttt!!! Lupakanlah ayat2 tuu.. if ikut mampu.. memang sampai bila2 x mampu dan tak cukup duit utk beli PB.. tp.. disebabkan PB tu kita yang menggunakannya boleh dapat income--(Selepas jumpa DDM Effareeza Shahruddin) terangkan mcm mana nak dpt income melalui PB.. Apa lagi..peluang yg ada depan mata... ~~Niat mula2 jumpa DDM Effa.. mmg nak beli & nak tahu tentang Premium Beautiful.. tp bila dah jumpa... berkembang laa sikit otak yg beku & celik mata bila dengar penerangan tu..

 
Ni pic dengan DDM Effareeza Shahruddin.. ~~business sharing~~
(Pic ni di upload oleh Jaja Lee...::  ^__^)

Macam mana nak dpt income dengan Premium Beautiful???
Persoalan ni.. kena laa kita jumpa utk Business Sharing kan..kan...:)

Wink* Wink*~~~Jangan risau.. Business sharing is Free!!!^_^


Owwhh!!Lupa pulak... nak tengok pic sy sekarang kan.. nanti kata .. mananyer pic sebelum dan selepas memakai PB.. heheh.. Tunnnggggguuuu!!!

Sekarang ni x sempat nak ber'posing' lagi... hehehe...

So.. kpd kawan2 berminat nak tahu.. nak details info tentang Premium Beautiful atau nak jadik Business Partner.. boleh laa email Ima atau PM Inbox FB Ima yer..



Bila Bekerja Sendiri

Hubby belikan Mingguan Wanita (Isu 03-09 Feb 2012), terus terbuka ruangan Rahsia Wanita, teksnya oleh Dr.Azhar B. Haji Sarip.. tajuknya minggu ni,
BILA BEKERJA SENDIRI...

Tertarik dengan penulisannya.. bahawa bekerja sendiri memerlukan komitmen yang tinggi.. so apabila bekerja sendiri..
pertama yang perlu dipertimbangkan adalah disiplin diri,
keduanya pengorbanan..
Sambung beliau lagi.. ,
"Bila bekerja sendiri, kita perlukan jiwa yang benar-benar mantap.
 Bila bekerja sendiri, kita perlu menyandarkan segalanya kepada Allah S.W.T.
Bila kita bekerja sendiri, kita perlu benar-benar yakin bahawa rezeki itu ketentuan Allah S.W.T.
Kita perlu berusaha tetapi kita perlu ingat segala keputusan itu adalah hak mutlak Allah S.W.T."






Rabu, 1 Februari 2012

Sihat dalam Tidur...


Baby Hilmi Asyraf dah tidur.. baru jer lepas mandi... Abg Irfan Haziq ralit tgk TV.. mama?? Biasa laa.. ada masa ..curik2 update blog, tak pun baca buku... itu ler kerjanya.. sambil2 tunggu kain dlm mesin basuh tu berpusing.. sampai kering... heheheh

Hr ni, terbaca ... tajuknya, SIHAT DALAM TIDUR.. ruangan Mix Medik oleh Dr.Farhan Hadi Mohd Taib.. Majalah Gen Q.. dah lama dah beli majalah ni.. tp tak sempat abis baca.. ada masa terluang sambung baca.. pas tu lain kali sambung lagi.. ^__^

Ok.. kita sambung tajuk tu yer.. just nak share je laa..

Kita selalunya, bukan ambil berat pun cara yg terbaik untuk tidur.. posisi mcm mana elok utk kesihatan.. yg kita tahu.. kalau dah ngantuk tu.. ambil bantal.. tidur jer ikut keselesaan masing2.. ada yg suka tidur meniarap.. (yg ni sy mmg x boleh.. semput sbb tekan dada..tp anak2 mmg suka tidur meniarap.. ), ada yg suka tidur mengiring.. tak kira laa mengiring ke kanan atau kiri.. pas tu siap peluk bantal tu aa.. byk ler cara tidur..

Drpd teks yg  Dr.Farhan Hadi Mohd Taib nyatakan.. ada 4 cara tidur:

  1. TIDUR MENIARAP
  2. TIDUR MENELENTANG
  3. MENGIRING SEBELAH KIRI
  4. MENGIRING SEBELAH KANAN
TIDUR MENIARAP
  • Kita pasti rasa sesak nafas dalam tempoh yg singkat, sebab tulang belakang yg terletak  di atas akan menghalang otot-otot dada berkembang semasa menyedut dan menarik nafas.
  • Kita juga akan merasa sakit perut, sakit leher dan sakit2 seluruh badan
  • Jawapannya: meniarap bukanlah cara tidur yg terbaik
  • Lebih menakutkan, ia boleh menyebabkan kegagalan paru2 dan otak kerana kekurangan oksigen.
  • Para pengkaji dr Australia mendapati peningkatan jumlah bayi yg mati mengejut adalah kerana ditidurkan dgn cara meniarap.
  • Namun,bagi cara bayi yg ditidurkan secara mengiring, jumlah kematian bayi secara mengejut adalah hampir tiada

TIDUR MENELENTANG
  • Ramai yg beranggapan tidur menelentang adalah cara yg paling baik
  • Tetapi, tidur cara ini akan menyebabkan mulut terbuka semasa tidur kerana otot rahang sebelah bawah merenggang, ini menyebabkan udara yg disedut ke paru-paru akan melalui mulut, bukannya hidung
  • Allah SWT menciptakan hidung sebagai anggota pernafasan, dan fungsi bulu hidung dan kelenjar-kelenjar mukus ialah untuk menapis dan melembapkan udara sebelum masuk ke dalam paru-paru. Bahagian dalam hidung juga dipenuhi dgn salur darah yg berfungsi utk memanaskan udara yg sejuk agar udara itu sesuai dgn suhu badan
  • Maka, tidur menelentang akan menyebabkan udara yg tidak bertapis masuk melalui mulut dan terus ke paru2 kita. Ia akan menyebabkan kita terdedah kpd penyakit batuk, sakit tekak, dan juga jangkitan kuman pd paru-paru. Seseorang itu juga mudah terdedah kpd kekeringan gusi dan menyebabkan keradangan
  • Cara tidur ini juga menyebabkan kita berdengkur semasa tidur.


TIDUR MENGIRING SEBELAH KIRI
  • Cara tidur mcm ni pun tidak digalakkan, sebab jantung akan ditindih oleh paru-paru kanan yang saiznya lebih besar berbanding paru-paru sebelah kiri.
  • Ini akan melemahkan denyutan jantung terutama bg mereka yg menghidap masalah jantung
  • Sekumpulan pengkaji yg diketuai oleh saintis bernama Galteh mendapati bahawa pergerakan makanan dari perut ke usus kecil mengambil masa hanya 5 jam setengah, (jangka maksimum) jika seseorang itu tidur dgn mengiring sebelah kanan, tetapi akan mengambil masa 5 hingga 8 jam sekiranya mengiring sebelah kiri.

MENGIRING SEBELAH KANAN
  • Merupakan proses TERBAIK utk kita tidur sepanjang malam
  • Mungkin kita tidak biasa, tetapi jika diamalkan kita akan merasai kesannya.
  • Tidur dgn cara ini akan emmbantu mempercepatkan pencernaan, mengurangkan tekanan mekanikal ke atas jantung dan juga menapis serta melembapkan udara yg masuk ke dlm paru-paru.


Rasulullah s.a.w bersabda yg bermaksud;
" Apabila kamu hendak tidur, ambillah wudhuk sepertimana kamu hendak menunaikan solat, kemudian berbaringlah dengan mengiring sebelah kanan."

~~Riwayat oleh Bukhari, daripada al-Barra' ibn Aazib~~



Bila baca ni.. terfikir pulak kan... ramai yg kata tidur meniarap utk baby atau budak2 kecik tu bagus, tapi dr mana sumbernya..





Hidangan untuk hari ini....

Lama jugak x update utk entry masak2 ni.. bkn x memasak yer.. x sempat pun upload gambo2 tu aa.. dah kena ngap... hehehe
Hari ni masak ringkas2 jer.. kat bawah ni, Baby kailan Ikan Masin..




Yg ni pulak sup ayam kegemaran hubby ngan anak2.. hampir tiap2 minggu menu ni x boleh miss.. sup ayam cendawan jer laa.. dah kalau tetiap minggu sup ayam takkan nak update blog kisah sup ayam jer kan.. skali skala boleh laa.. Ngee~~~




 Ni x berapa lengkap lg hidangan.. telur dadar jer yg x goreng lg.. nak goreng nanti hubby balik dr keje laa.. panas2.. baru best makan..Mabeles!!!pas tu lg satu the Ikan Goreng, pas tu the spesel menu yg wajib.. BUDU dan ulam-ulam.. Best..best..best!!... hahaha..

Cukup laa utk family yg comel ni aa... banyak2 menu membazir laa pulak...

Alhamdulillah...
O_O

CuTi-cUtI di SunWay LagOOn...^__^


On the way nak pergi sunway.. singgah jap Pasar Ahad.. beli sarapan,sempat lg candid ngan baby... heheh




Sambil tunggu Uda( abang yg no.3) belikan tiket...kite pose dulu...







Sebelum mandi..jalan2 kat Wildpark dulu..



YeehaaAAAA!!!! Mandi Time!!!