Isnin, 10 September 2012

Akhirnya... Miss Ahjumma...

Hari ni tiba2 ada mood nak mengarang dlm blog ni.. kejap rajin.. kejap x der idea nak karang, bersawang pulak blog ni aa.. hehehe,,

Bukan nak hebohkan status.. tp at last.. yg tak nak sgt2 status ni.. diri ini kena terima hakikat bahawa dengan rasminya, jad jugak Miss Ahjumma.. (sesapa yg pernah tengok cerita bersisi korea tu.. tau laa kan.. ) I'm a single mama.. ^_^

Bukan nak berbangga dengan status ni.. bukan jugak nak kata tak sedih.. if ikut rasa sedih  hati yg gundah gulana disebabkan oleh orang yg dah memang bukan jodoh kita.. buat apa?? Menangis air mata darah sekalipun.. Allah dah tentukan bahawa dia bukan jodoh kita.. Teruskan hidup..
Menangis laa semasa dikecewakan.. menangis & meratap lah semasa di sakiti. tapi menagis & meratap serta mengadu pada Allah SWT.. Insya Allah.. setiap apa yg kita tempuh ada jalannya..

Alhamdulillah, berkat doa mama tercinta.. dorongan adik beradik.. ipar duai.. kawan2 tersayang.. bangkit dari rasa sedih &  kecewa.. anggap ini hanyalah secubit ujian yg Allah uji utk diri ini.. bersyukur kerana ujian Allah ini tak seberat dan seteruk drpd orang lain..Allah bg ujian ikut kemampuan hamba-Nya kan?? yakin.. dengan apa yg Allah firman dlm ayat suci al-Quran dan yakin dengan janji Allah..

Petikan dr fb Suzana Ghazali.. (memang minat sgt2 setiap tulisan & kata2 yg di publishkan..memotivasikan diri ini agar segera bangkit dr sakit dan jatuh)..

"Kita tak mungkin dapat mengubah sikap malah hati orang lain. Tapi kita boleh berusaha agar hatinya malah sikapnya berubah menjadi lebih baik. Usaha bermaksud laksanakan tindakan yg perlu beserta doa mohon yg terbaik drp-Nya. Jika DIA izinkan, insyaAllah usaha dan doa kita berhasil. Paling penting, pastikan setiap usaha dan tindakan kita tidak melanggar kehendak syariat. Matlamat tidak menghalalkan cara. Tak ada ertinya suami atau isteri kembali mengasihi setelah dia dikenakan air jampi. Anda takkan tenang dan bahagia biar dia kembali anda miliki sedangkan anda tahu, DIA tidak suka dengan ikhtiar anda biar DIA izinkan-Nya. Apalah ertinya cinta manusia jika anda disisih daripada rahmat-Nya?"

"Jika sayangkan seseorang; jangan dicurahkan semua kasih sayang yg ada. Simpan sedikit untuk diri sendiri agar diri kekal dihargai. Jika percayakan seseorang; jangan diberikan sepenuh kepercayaan. Biarlah berbaki sekelumit curiga agar anda dapat berhati2 dan tidak dianiayai. Jika sakit hati dengan seseorang; usah dibenci biar pun sedikit sebab kesannya amat besar- hati akan sakit, fikiran akan runsing dan jiwa takkan tenang. Tiada indahnya kemarahan dan dendam. Usaha untuk memaafkan, pasti hati akan tenang biar luka masih berparut dan kenangan silam masih kekal berpaut, insyaAllah! (",)"

Hurmm.. betul kan kata2 beliau.. bila cinta dah hilang dr sinar mata.. kenapa perlu di rayu lagi.. bila kita sayang & cintakan seseorang tanpa sebab.. lepaskan dengan rela walaupun sakit & perit.. biarkan dia bahagia.. dan kita akan turut bahagia..

Wahai lelaki2 yg bergelar suami.. kecurangan tu.. biasa.. kerana lelaki memang Allah anugerahkan begitu.. kalau tak, takkan laa ada hukum poligami.. tapi, biarlah muhasabah diri dulu.. sama ada anda mampu atau tidak?? adakah sunnah yg lain anda ikut? Adakah isteri yg satu itu anda jaga hatinya dgn baik? Adakah family yg satu itu anda dah penuhi tanggungjawab?? Jika tak mampu.. lepaskan salah satu.. jgn sakiti emosi & perasaan seorang isteri.. walaupun isteri byk kekurangan, dialah yg bersusah senang dgn anda.. yg melahirkan anak2 .. yg berkorban perasaan utk suami..jgn menghina isteri sehingga tiada nilai!! Jika jatuh cinta pd 100 wanita lain.. usah sekali2 merendahkan isteri hingga tiada harga diri.. 

Ya!! Sepanjang bergelar isteri.. memang sukar utk jadi isteri solehah.. cuba.. tp kerap kali kecundang dgn perasaan.. membebel.. marah2.. merajuk minta perhatian.. tertinggi suara. geram..  itu memang kelemahan yg memang x boleh dinafikan..

"Carilah hikmah dalam setiap ketentuan Ilahi supaya semarak rasa sabar dan tinggi nilai syukur kepada-Nya. Setiap kepayahan pasti diikuti kesenangan, setiap kesabaran pula pasti ada ganjaran. Pastinya setiap kesyukuran akan membuahkan kebahagiaan. Sungguh Allah SWT Maha Berkuasa! Jika sesuatu itu ditakdirkan untuk kita, tiada siapa mampu menghalangnya. Andai sesuatu itu ditakdirkan bukan milik kita, pasti takkan kita peroleh walau sudah berada dalam genggaman. "Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." - surah Al-Baqarah ayat 216." di petik dr fb Suzana Ghazali

Kepada kawan2.. usaha menjadi isteri solehah!!
Wanita hiasan dunia.. dan sebaik2 perhiasan.. ialah wanita solehah!!!

Ok.. sambung lain kali..

Luv
Iemma



Tiada ulasan:

Catat Komen