Sabtu, 11 Februari 2012

Motivasi Untuk Hari ini.... Sabtu yg Indah...

Satu kisah yg dinukilkan oleh Dr. 'Aid Abdullah Al-Qarni dlm karyanya, Jannah al-Ma'wa.
Mudah-mudahan ia menambah kerinduan kita pada anugerah-Nya...

Ketika Abu Sulaiman al-Daraniy melaksanakan haji, beliau telah bertemu dgn seorang pemuda Iraq yang kemas penampilannya. Apa yang mengkagumkan Abu Sulaiman ialah ketekunan pemuda itu melaksanakan ibadat. Beliau berpuasa sepanjang hari, bibirnya basah dengan kalamullah dan zikrullah, sedang malamnya dihiasi dengan bertawajuh dan sujud kepada-Nya. Beliau juga tidak pernah tidur.

Lantas Abu Sulaiman telah bertanya kepada pemuda itu:
" Wahai anak muda, demi Allah, terangkan kepadaku apakah yang mendorongmu begitu bersungguh-sungguh beribadat kepada-Nya?"

Pemuda itu menjawab:
"Sungguh, aku telah bermimpi melihat istana-istana yang diperbuat daripada batu bata emas dan perak. Di dalamnya terdapat bidadari jelita yang menyapaku:' Aku berharap engkau menjadi milikku dan aku menjadi milikmu kerana Allah?'
"Setelah aku terjaga. Sejak itu aku berazam dan bersungguh-sungguh untuk memilikinya."

Mendengar kisah pemuda itu, Abu Sulaiman berbisik:
" Demi Allah, dia telah bersungguh-sungguh sehingga sedemikian rupa untuk memiliki bidadari syurga ciptaan Allah, lalu bagaimana keindahan menatap Tuhan kepada bidadari tersebut?"


Wallahu a'lam...


~~Petikan Solusi isu ke-38~~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan