Rabu, 1 Februari 2012

Sihat dalam Tidur...


Baby Hilmi Asyraf dah tidur.. baru jer lepas mandi... Abg Irfan Haziq ralit tgk TV.. mama?? Biasa laa.. ada masa ..curik2 update blog, tak pun baca buku... itu ler kerjanya.. sambil2 tunggu kain dlm mesin basuh tu berpusing.. sampai kering... heheheh

Hr ni, terbaca ... tajuknya, SIHAT DALAM TIDUR.. ruangan Mix Medik oleh Dr.Farhan Hadi Mohd Taib.. Majalah Gen Q.. dah lama dah beli majalah ni.. tp tak sempat abis baca.. ada masa terluang sambung baca.. pas tu lain kali sambung lagi.. ^__^

Ok.. kita sambung tajuk tu yer.. just nak share je laa..

Kita selalunya, bukan ambil berat pun cara yg terbaik untuk tidur.. posisi mcm mana elok utk kesihatan.. yg kita tahu.. kalau dah ngantuk tu.. ambil bantal.. tidur jer ikut keselesaan masing2.. ada yg suka tidur meniarap.. (yg ni sy mmg x boleh.. semput sbb tekan dada..tp anak2 mmg suka tidur meniarap.. ), ada yg suka tidur mengiring.. tak kira laa mengiring ke kanan atau kiri.. pas tu siap peluk bantal tu aa.. byk ler cara tidur..

Drpd teks yg  Dr.Farhan Hadi Mohd Taib nyatakan.. ada 4 cara tidur:

  1. TIDUR MENIARAP
  2. TIDUR MENELENTANG
  3. MENGIRING SEBELAH KIRI
  4. MENGIRING SEBELAH KANAN
TIDUR MENIARAP
  • Kita pasti rasa sesak nafas dalam tempoh yg singkat, sebab tulang belakang yg terletak  di atas akan menghalang otot-otot dada berkembang semasa menyedut dan menarik nafas.
  • Kita juga akan merasa sakit perut, sakit leher dan sakit2 seluruh badan
  • Jawapannya: meniarap bukanlah cara tidur yg terbaik
  • Lebih menakutkan, ia boleh menyebabkan kegagalan paru2 dan otak kerana kekurangan oksigen.
  • Para pengkaji dr Australia mendapati peningkatan jumlah bayi yg mati mengejut adalah kerana ditidurkan dgn cara meniarap.
  • Namun,bagi cara bayi yg ditidurkan secara mengiring, jumlah kematian bayi secara mengejut adalah hampir tiada

TIDUR MENELENTANG
  • Ramai yg beranggapan tidur menelentang adalah cara yg paling baik
  • Tetapi, tidur cara ini akan menyebabkan mulut terbuka semasa tidur kerana otot rahang sebelah bawah merenggang, ini menyebabkan udara yg disedut ke paru-paru akan melalui mulut, bukannya hidung
  • Allah SWT menciptakan hidung sebagai anggota pernafasan, dan fungsi bulu hidung dan kelenjar-kelenjar mukus ialah untuk menapis dan melembapkan udara sebelum masuk ke dalam paru-paru. Bahagian dalam hidung juga dipenuhi dgn salur darah yg berfungsi utk memanaskan udara yg sejuk agar udara itu sesuai dgn suhu badan
  • Maka, tidur menelentang akan menyebabkan udara yg tidak bertapis masuk melalui mulut dan terus ke paru2 kita. Ia akan menyebabkan kita terdedah kpd penyakit batuk, sakit tekak, dan juga jangkitan kuman pd paru-paru. Seseorang itu juga mudah terdedah kpd kekeringan gusi dan menyebabkan keradangan
  • Cara tidur ini juga menyebabkan kita berdengkur semasa tidur.


TIDUR MENGIRING SEBELAH KIRI
  • Cara tidur mcm ni pun tidak digalakkan, sebab jantung akan ditindih oleh paru-paru kanan yang saiznya lebih besar berbanding paru-paru sebelah kiri.
  • Ini akan melemahkan denyutan jantung terutama bg mereka yg menghidap masalah jantung
  • Sekumpulan pengkaji yg diketuai oleh saintis bernama Galteh mendapati bahawa pergerakan makanan dari perut ke usus kecil mengambil masa hanya 5 jam setengah, (jangka maksimum) jika seseorang itu tidur dgn mengiring sebelah kanan, tetapi akan mengambil masa 5 hingga 8 jam sekiranya mengiring sebelah kiri.

MENGIRING SEBELAH KANAN
  • Merupakan proses TERBAIK utk kita tidur sepanjang malam
  • Mungkin kita tidak biasa, tetapi jika diamalkan kita akan merasai kesannya.
  • Tidur dgn cara ini akan emmbantu mempercepatkan pencernaan, mengurangkan tekanan mekanikal ke atas jantung dan juga menapis serta melembapkan udara yg masuk ke dlm paru-paru.


Rasulullah s.a.w bersabda yg bermaksud;
" Apabila kamu hendak tidur, ambillah wudhuk sepertimana kamu hendak menunaikan solat, kemudian berbaringlah dengan mengiring sebelah kanan."

~~Riwayat oleh Bukhari, daripada al-Barra' ibn Aazib~~



Bila baca ni.. terfikir pulak kan... ramai yg kata tidur meniarap utk baby atau budak2 kecik tu bagus, tapi dr mana sumbernya..





Tiada ulasan:

Catat Komen